I denne strategi er præciseret hvorledes regeringen ønsker organiseringen omkring affaldshåndtering og erhverv skal fungere.
De vigtigste elementer i Den nye affaldssektor er:
- Styrket konkurrence omkring genanvendeligt erhvervsaffald:
Virksomhederne får mulighed for frit at vælge mellem godkendte behandlingsanlæg og godkendte affaldsindsamlere. Det betyder bl.a., at genanvendeligt erhvervsaffald ikke fremover kan være omfattet af de kommunale regulativer. - Udvidet brug af genbrugsstationerne:
Virksomhederne skal have mulighed for at anvende de kommunale genbrugsstationer mod betaling af en form for gebyr. Der har efterfølgende været en del ændringer af hvorledes denne erhvervsbetaling skal foregå. - Brugerundersøgelser på genbrugspladser:
Kommunen skal gennemføre brugerundersøgelse på genbrugspladserne hvert 4. år, første gang i løbet af 2010. - Effektiv service og administrativ forenkling:
Der skal være nye elektroniske ensartede affaldsregulativer. Der lanceres en ny affaldsmodel og lægges op til mere gennemsigtige renovationsgebyrer. Desuden fortsat adskillelse af myndigheds- og driftsopgaver. - Elektronisk system for affaldsdata:
Der etableres et elektronisk system for affaldsdata, som fremover skal være det eneste system, der indberettes affaldsdata til. Systemet forventes at være klar til at indberette i den 1. april 2010. Affaldsdatasystemet vil indeholde oplysninger fra producenter, indsamlere og modtageanlæg. - Innovation - nye teknologier til affaldsbehandling:
Målrettede tiltag for at styrke teknologiudviklingen på affaldsområdet. - En transparent økonomi på forbrændings- og deponeringsanlæg:
Forbrændings- og deponeringsanlæg skal deltage i en årlig obligatorisk benchmarking, første gang baseret på 2010 data.
Planportal
Tilbage til Planportalen
Status
Affaldsplanen er vedtaget i Kommunalbestyrelsen den 25. februar 2016.